dinsdag 11 december 2012

Eolienne


Al een paar maanden beschik ik over een iPhone. Tot nu toe nam ik er niet echt foto's mee, ondanks mijn enthousiasme en nieuwsgierigheid voor de fotofunctie van deze Apple smartphone. En ondanks een tiental apps staan waarmee ik een foto kan nemen en bijna evenveel om een foto mee te bewerken.
Toch ben ik al lang geboeid door de, vaak uitzonderlijk, knappe foto's die sommigen er mee produceren en websites, als deze, en boeken die daarover bestaan. Voor die foto's is de term 'iphoneography' uitgevonden.
Alhoewel het nog geen nieuwjaar is, maak ik het goede voornemen mij meer op dit terrein te begeven. Ik heb er, eerder dit jaar, zelfs een aparte website op Tumblr: 'eyephony'  voor op gezet en mij vanavond aangesloten bij een groep op Flickr. De intentie is er dus.
Bovenstaande foto werd vandaag gemaakt, een zonnige winterdag, met een laagstaande zon. Het is zowat een must een foto uit een iPhone te bewerken, bij voorkeur met een app op de iPhone zelf. Deze foto bewerkte ik in Lightroom, dus niet in een 'echte' iPhone foto-app (foei!). Niet dat ik het niet voor die foto-apps heb. Maar ik hou er van een foto op een groot scherm te bewerken, op mijn vertrouwde manier. Net zoals ik er nog altijd de voorkeur aan geef een foto te nemen met een 'echt' fototoestel. Die iPhone foto's zien er op het kleine scherm van de smartphone (heel) goed uit, tot je de bestanden wat van naderbij bekijkt. Nu, de bewerkingen die op een iPhone foto worden losgelaten hebben het voordeel dat ze al die zwakheden kunstig verdoezelen.
Ja, het is voor mij even wennen aan die cultuur: een ondermaats, maar handig fotoapparaat, dat wel voldoende pixels maar een zwak bestand produceert, maar waarmee je, dankzij de bewerkingen achteraf poëtische resultaten (foto's) kunt te voorschijn 'toveren'!
Oh ja, over de titel van dit blogje: wat een prachtig woord hebbe ze in het Frans voor 'windmolen': éolienne. En niet, zoals je misschien dacht, 'moulin à vent'.

1 opmerking:

Henk zei

Met wat fantasie zou je er ook de bewerkte messen van een Moulinex keukenmachine in kunnen zien. :-)

Gr. Henk