vrijdag 4 mei 2012

400

Dit is het 400ste bericht op mijn blog sedert ik die opstarte op 15 februari 2008. Ik wil het dan ook wijden aan een belangrijk feit. Sedert 18 april jl. ben ik de heel gelukkige eigenaar van een écht fotoapparaat: de Fujifilm X-Pro 1. Er is sedert zijn aankondiging op 9 januari 2012 al zo veel over geschreven op het www, dat ik hier niet verder op in ga. Wil je er echt àlles over weten surf dan naar hier. (deze site 'scoop.it' wordt dagelijks gerefreshed met nieuwe berichten).
Ik kan alleen maar bevestigen dat het een heel nieuwe ervaring is, in positieve zin, met zo 'n toestel te fotograferen. Het werkt heel discreet en de prestaties van de APS-C sensor halen gemakkelijk, zoniet overstijgen, de geroemde kwaltiteit van een Canon 5D MkII of Nikon D700, zeker op gebied van hoge ISO-waarden. De Fuji JPEG's zijn onovertroffen. De f 1.4 lens met een vaste brandpuntsafstand van 35 mm, levert een haarscherp beeld en haalt de scherptediepte van een FF (full frame) reflex. De bediening is tot de essentie teruggebracht, bijvoorbeeld: een diafragmawaarde stelt men in via een ring op de lens, met een ander knop regelt men de sluitersnelheid. Mijn kijkt door een (gesofisticeerde) zoeker en wordt geholpen door een handig menu (de Q-knop). Dat is het. Alle toeters en bellen zijn weggelaten. De handleiding telt een goeie 100 bladzijden, 4 keer minder dan die van de Nikon D300. Dat zegt genoeg.
Als illustratie, vond ik deze wel leuk: een parodie op een bekend logo.


Voor een fotoreeks op Flickr genomen met mijnX-Pro 1: klik hier.

1 opmerking:

Susanne Stoop zei

Proficiat met je aanwinst! "t Lijkt me heel opwindend met dit toestel te werken!