zondag 27 november 2011

Fotoboek maken: Istanbul






Mijn fotoboek over Istanbul is deze week bij Blurb gemaakt en aan mij bezorgd.Vier dagen na het uploaden werd het keurig thuis afgeleverd. Dat was sneller dan ik gewoon was. De kwaliteit van de prints is zoals altijd op niveau. Een meevaller is het grote,vierkante formaat van 30 x 30 cm. Het is ook de eerste keer dat ik koos voor een afwerking met een losse omslag en linnen kaft (i.p.v. een fotoprint op en harde kaft). Dat geeft het, als fotoboek, een nog een meer 'professionele' look. Met Blurb ben je in staat, mits in achtneming van de juiste regels m.b.t. de lay-out, zelf een écht boek te maken. Een boek dat als twee druppels water gelijkt op de boeken die in de boekhandel te koop zijn.
Nog een tip over de lay-out: het principe is 'less is more'! Wees sober een spaarzaam: één foto per pagina volstaat (soms zelf één per twee pagina's!), veel wit ruimte creërt rust en evenwicht en nodigt uit tot écht kijken. Fotocollages zijn uit den boze, wegens 'amateuristisch' (ze zijn hoogsten nog enigzins te tolereren in 'vakantie fotoboeken').
Voorzie ook een mooie 'entrée' met de nodige titelpagina's, begint nooit met een foto op de eerste pagina als je het boek opent. Dat gelt ook voor de laatste pagina's. Kijk maar eens hoe dat bij 'echte' fotoboeken gedaan wordt.

Heb je een Ipad, iMac of MacBook, dan is mijn fotoboek over Istanbul als e-book te bekijken in iBooks. Hier te downloaden vanaf site van Blurb, tegen de kleine vergoeding van 4,83 € btw inclusief.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

op de foto's zien de bladzijden er wel erg dun uit! Kijk je er niet doorheen?

Steven zei

Ik ben een actief gebruiker van actiecodes van www.fotokorting.be.
Heeft Blurb ook dergelijke kortingen?
Heb onlangs een fotoboek van Smartphoto gekocht met een actiecode van 20% korting en gratis verzending via http://www.fotokorting.be/actiecodes/Smartphoto . Was mooi meegenomen! Maar ik sta altijd open voor andere leveranciers van fotoboeken :)