zondag 23 oktober 2011

Mannen onder elkaar

Istanbul (augustus 2011)


Bij deze foto neem ik de gelegenheid om stil te staan bij het fenomeen 'RAW' of 'JPEG' foto's nemen en bewerken. Bij mijn Canon G12, die ik sedert deze zomer gebruik, is het alvast duidelijk: in RAW opnemen is hier noodzakelijk. Al mijn foto's die ik uit Istanbul meebracht werden in RAW+JPEG genomen. Die zette ik naast elkaar in Lightroom en daar wordt het verschil duidelijk. De RAW opnamen laten veel meer nuances in de nabewerking toe, de automatische correctie van de misvorming en van de lens doet wonderen. Beide aspecten probeer ik hierboven te laten zien: de bovenste foto is het resultaat van de nabewerking van de RAW-file, de onderste zoals de JPEG door het fototoestel wordt afgeleverd. Het bewerken van de RAW-file vraagt de nodige aandacht en fine-tuning, zeker op het gebied van ruisonderdrukking en verscherping, maar laat toe zoveel meer uit de foto te halen. Het is interessant om de RAW- en JPEG-files naaste elkaar te laten staan in Lightroom. Bij de nabewerking van de RAW heb je dan een vergelijkingpunt, een norm.
De JPEG recht uit de camera (onderste foto), valt mij tegen, zeker wanneer ik ze vergelijk met de JPEG uit mijn D300. Met een correct nabewerkte RAW foto uit de Canon G12 daarentegen kom je eind weg!

Hieronder nog een voorbeeld van wat je uit een RAW-file kunt halen -weliswaar in Lightroom-, ten opzichte van de JPEG die zogezegd 'kant en klaar' door het fototoestel wordt afgeleverd (onderste foto)!


Geen opmerkingen: