woensdag 3 november 2010

Nieuw kader

Het onderwerp van de foto is opnieuw een paard en zijn berijder, maar van een andere aard dan in het vorige bericht.
Afgelopen weekend, het laatste van de oktoberfoor in Oostende én Halloween, kwam ik met deze foto thuis. De bovenste (foto 1) is de originele met, naar mijn oordeel te veel achtergrond t.o.v. het onderwerp. Dan ga je een dergelijk beeld herkadreren: in dezelfde verhouding van het origineel beeld herpositioneren door er op in te 'zoomen' (foto 2), daarbij wordt echter de oorspronkelijke resolutie verlaagd. Daarnaast heb ik ook twee andere voorkeur-formaten waarbij er niet wordt 'ingezoomd' op het beeld: een horizontaal, panoramisch kader waar de boven en onderkant van het beeld worden weggesneden (foto 3) en het vierkant, waarin je het originele beeld links of rechts kunt herpositioneren (foto 4). Je ziet ze hieronder allemaal op een rij. Enige persoonlijke voorkeur?
Hierboven de originele foto.
De klassieke manier: 'resizing' of 'inzoomen' op het gewenste deel, wat 'gepaard' gaat met een verlies aan resolutie.
Panoramisch formaat: het onderwerp blijft op zijn originele plaats en neemt amper iets meer dan de helft van het beeld in, maar de achtergrond krijgt een andere dimensie: de ruimte rechts in de zin van de beweging wordt geaccentueerd en krijgt meer betekenis.
Een vierkant formaat zorgt opnieuw voor een andere interpretatie: het onderwerp komt -letterlijk en figuurlijk- centraal te staan.

4 opmerkingen:

Harry de Rooij zei

Als het om de suggestie van snelheid gaat is de orginele foto het meest geschikt. Ik persoonlijk neig naar de vierkante foto. De persoon wordt dan prominenter. Het hangt er dus vanaf wat je wil laten zien.

Koen zei

Ik ga ook heel zeker voor de vierkante crop!

Tim Freh zei

Ik ga persoonlijk voor de originele foto. Verder ben ik het wel met Harry eens. Ieder kader heeft zijn eigen boodschap.

AmaZony zei

Ik ga ook voor de vierkante. Alhoewel ik de 4 foto's eigenlijk n beetje te druk vind.