zaterdag 16 augustus 2008

Landschap

Als je met vakantie bent in een mooie streek kan je er niet omheen een foto van een landschap of binnen in een kerkje te nemen. Vaak wordt je daar geconfronteerd met complexere (tegen)lichtsituaties. In dat geval neem ik tegenwoordig twee beelden met verschillende belichtingen die ik samen in één foto monteer. Dergelijke foto's gaan vanuit Lightroom naar CS3. De "auto-allign layers" functie aldaar komt daarbij goed van pas. Met de nodige aanpassingen van contrast en in dit geval ook van "dodge" en "burn" bekom je een spitant plaatje. Terug in Lightroom wordt de hergemonteerde foto een laatste keer fijngetuned.

Hieronder de twee originele beelden, vlak na elkaar genomen waaruit de finale foto is samengesteld.

4 opmerkingen:

Carola Rummens zei

Bijzonder mooi Erwin. Dit had ik moeten doen met mijn foto's in de bergen van Luxenburg. Ik heb toen ook met mezelf afgesproken me te gaan verdiepen in HDR, want dat is dit toch eigenlijk een beetje. Jij hebt twee foto's genomen maar het had ook een onder, juist en overbelicht kunnen zijn. In photoshop CS3 zit geloof ik een tool voor hdr,maar jij hebt het anders aangepakt. Leuk om te weten en ga het zeker eens uitproberen. Wel op statief genomen toch zeker?

Anoniem zei

Ik ben onder de indruk :-) Bijna net echt (ik zou niet weten hoe eraan te beginnen).
Maar als ik even mag muggeziften: de licht/schaduwpartijen onderin stroken niet met het licht dat uit je nieuwe hemel schijnt.

Erwin Acke zei

Ter verduidelijking op bovenstaande:
geen stafief gebruikt,lichtmeting op lucht en dan op landschap. Beide foto's vlak na elkaar genomen, op dezelfde plaats.
Indruk van licht/schaduwpartijen misschien gevolg van lokaal (te sterk) bijwerken? Er was wel dat gat in de wolken waardoor het landschap heel plaatselijk werd belicht (zie origneel).
Techniek: correctie (levels e.d.) individuele foto's, foto's als 2 lagen op elkaar, met maskers doorlaten deel van ene foto op andere. Lokaal bijwerken wat betreft contrast ("dodge en burn").

Kris zei

Helemaal niet slecht gedaan, het resultaat mag er wezen. En wij kunnen er wat bij leren. Mooi werk hoor.