donderdag 28 maart 2013

Aller Retour (3)

Bieke Depoorter is de derde fotografe in deze tentoonstelling. Zij heeft een heel eigen stijl. In diverse landen legt zij contact met mensen. De mensen waarmee zij het meeste en gemakkelijkst contact mee legt komen meestal uit eenzelfde klasse. Zij werkt alleen en verblijft een tijd bij haar personages. Ik hoorde haar ooit beweren dat zij niet echt bewust op haar compositie let, maar dat doet ze dan wellicht onbewust, want haar werk getuigt telkens een geslaagde compositie.
Een ander genre dan de twee mannen, maar even sterk.




zaterdag 16 maart 2013

Aller Retour (2)

Een tweede exposant op Aller Retour in Kortrijk is Carl De Keyzer. Wie afgelopen zomer de kans niet had zijn tentoonstelling 'Moments befotre the flood' in Oostende te bezoeken krijgt hier een tweede kans.


Aan zijn foto's werd er zelfs iets extra aan toegevoegd: het team Digital Arts & Entertainment van Howest Kortrijk bracht in een aantal van zijn foto's beweging. Het resultaat is best geslaagd en kan je hieronder te zien.

video

De foto's van Carl De Keyzer zijn schitterende grootformaat prints achter glas, in een houten frame.
Hieronder de foto op basis van dewelke het bewegend beeld werd gemaakt.

Meer over Carl De Keyzer op mijn blog:
Trinity (1) - Carl De Keyzer
Trinity (2) - Carl De Keyzer

In een volgend blogbericht: Bieke Depoorter, de derde van deze drie in Kortrijk geboren fotografen, waarvan het werk tentoongesteld is in de Budafabriek in Kortrijk, tot 9 juni a.s..

maandag 11 maart 2013

Aller Retour (1)


Drie grote namen uit de Belgsiche fotografiescène stellen dit voorjaar hun werk tentoon in Kortrijk.
 
Blijkt dus dat Stephan Vanfleteren al jaren in stilte werkte aan een project rond 'Facades Vitrines'. Een onderwerp waar wij normaal argeloos aan voorbij lopen, maar dat, wanneer het onze aandacht trekt bijzonder boeiend wordt. Vanaf nu zal dat onderwerp altijd met Vanfleteren gelinkt zijn. Mede dank zij de spectaculaire aanpak van het gelijknamige fotoboek. Met zijn kaft in lood, letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht. De buitenmuren van de box waarin de de sobere, verstilde foto's hangen, werd er mee bekleed. Geen  onbelangrijk detail voor iemand die met het werk van Vanfleteren vertrouwd is: deze foto's zijn in kleur!
 
Ik raak steeds meer geboeid door dit genre van documentaire fotografie. Ik had er zelfs de 150 € voor over om één van de 666 exemplaren van deze speciale editie van het boek te kopen. Helaas, het mocht niet zijn: nog voor de opening van de tentoonstelling waren ze uitverkocht! Het boek is, met zijn kaft in lood, dan ook een collectorsitem met een grote 'C'. Iemand spijt van zijn aankoop van dit boek: mail mij.
Ik kan alleen hopen dat er een nog een gewone druk volgt, want in wil het graag in mijn collectie.
 



Het geheel maakt indruk en wekt een portie nostalgie op. Na een bezoek aan deze tentoonstelling loopt je niet meer zomaar aan een gesloten vitrine voorbij.
 
Is hiermee het onderwerp gemonopoliseerd? Neen, ik denk het niet. Veel van de - overigens vaak een decenium - oude facades en vitrines zijn er niet meer, maar er zijn er vandaag minstens evenveel die het fotograferen waard zijn en die over 10 jaar eenzelfde nostalgische toets zullen verkregen hebben.
 
De foto waarmee het voor Stephan Vanfleteren allemaal begon: geen facade of vitrine, maar een muur in een oude Ford garage!
 
Naast Stephan Vanfleteren stellen ook Carl De Keyzer (Moments before the flood) en Bieke Depoorter in de Buda Fabriek (Dam 2a in 8500 Kortrijk) hun project tentoon. Meer daarover in een volgend blogbericht. 
 
Vanfleteren bewees in het verleden al dat hij indruk kan maken met de manier waarop hij zijn werk tentoonstelt. Dat zie je hier in mijn fotosets op Flickr over het werk van Stephan Vanfleteren:
 

 
 
 
 

zondag 3 maart 2013

Gezien in Brugge

Brugge, vandaag.

Double bus
De trap